-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:39099 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

ترتيب وضو گرفتن چرا د رمذهب شيعه با اهل سنت تفاوت دارد در صورتي كه از ظاهر معاني آيات قرآن چنين بدست مي آيد كه مثلاً دست ها را تاآرنج بشويند درحالي كه شيعيان برعكس تا مچ مي شويند؟



بدون ترديد مسلمانان درآغاز دوره اسلام همانند پيامبرص وضو گرفتند و دراين زمينه هيچ اختلافي ذكر نشده ست واختلاف وتفاوت پس ازوفاترسول اكرمص روي داد وطبق تاريخ تا زمان عمر هم مردم همانند پيامبر وضو ميگرفتند ودر زمان عثمان بود كه اختلاف و تفاوت دربارة وضو ميان مردم رخ داد وآغاز كننده اين اختلاف خود عثمان بود.1

واهل بيتع كيفيت وضوي پيامبرصرا به ما نقل كرده اند پس وضويي كه ما الان مي گيريم همان طريقه وضو گرفتن پيامبرص و امامان معصوم است.

وعلت اختلاف ميان شيعه واهل سنت آيه شريفة 6 سوره مباركه مائده است كه قرآن مي فرمايد : يا أيها الذين آمنوا اذا اقمتم الي الصلوه فاغساوا وجوهكم وايديكم الي المرافق وامسحوابرؤوسكم وارجلكم الي الكعبين

توضيح اين آيه شريفه وحدود شستن اعضاء وضو:

1- در اين آيه حد شستن صورت نيامده است ولي درروايات ائمهع بيان شده كه حد صورت ازجهت طول از رستنگاه مو تا چانه واز جهت عرض آنچه در ميان انگشت وسط و ابهام (انگشت شست) قرار مي گيرد ذكر شده و اين درحقيقت توضيح همان معنايي است كه از كلمه وجه درعرف فهميده مي شود.

حد دست كه بايد در وضو شسته شود. تا آرنج ذكر شده زيرا مرافق جمع مرفق معني آرنج است و چون هنگامي كه گفتهمي شود دست را بشوئيد ممكن است به ذهن چنين برسد كه دستها را تا مچ بشوييد، زيرا غالباً اين مقدار شسته مي شود ولي قرآن مي فرمايد : تا آرنج بشوييد الي المرافق ولذا الي در آيه براي بيان حد شستن است نه كيفيت شستن كه بعضي توهم كرده اند وخيال كرده اند كه آيه مي فرمايد بايد دستها را از سرانگشتان به طرف آرنج بشويد (چنانكه برخياز اهل سنت قائل هستند)





توضيح بيشتر اينكه : اين مسأله مانند اين است كه انسان به كارگري سفارش كند ديوار اطاق را از كف تا يك متر رنگ كند. روشن است منظور اين نيست كه ديوار از پائين به بالا رنگ شود بلكه بايد اين مقدار رنگ شود نه بيشتر ونه كمتر پس فقط مقداري از دست كه بايد شسته شود درآيه ذكر شده واما كيفيت آن درسنت پيامبرص بوسيله اهل بيتع به ما رسيده است وآن شستن آرنج است به طرف سرانگشتان.

3- كلمه ب در برؤوسكم طبق برخي از روايات ائمهع وتصريح بعضي از اهل لغت به معني تبعيض است يعني قسمتي از سر را مسح كنيد كه در روايات ما محل آن به يك چهارم پيش سر محدود شده و بايد قسمتي ا زاين يك چهارم را هرچند اندك باشد با دست مسح كرد.

4- قرارگرفتن ارجلكم در كنار رؤوسكم شاهد آن است كه پاها نيز بايد مسح شود نه اينكه آن را بشويند.2

خلاصه اين كه : طريقه وضو گرفتن در شيعه طبق قرآن كريم است و كيفيت آن از طريق ائمه اطهارع كه همان سنت پيامبرص است به ما رسيده است.



منابع :

(1) تفسير نمونه،ج4،ص288 - 285

(2) فقه تطبيقي،محمد جواد مغنيه،ترجمه كاظم پورجوادي،ص4و3 ، وضوي پيامبر تأليف حجه الاسلام سيد علي شهرستاني، ترجمه حسين صابري،ص140

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.